Понеділок, 13.05.2024, 00:32
БІОЛОГІЯ ТА ХІМІЯ ДЛЯ ВЧИТЕЛІВ І УЧНІВ
Вітаю Вас Гість | RSS
Меню сайту
Категорії розділу
Мої файли [4]
Новини ЧОІППО
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Головна » Файли » Мої файли

Майстер-клас "Ситуативна задача як засіб формування універсальних навчальних можливостей учнів"
05.01.2015, 22:31

МАЙСТЕР – КЛАС

«Ситуативна задача як засіб формування універсальних навчальних можливостей учнів»

Шановні колеги, вітаю  Вас  на  своєму  майстер-класі.

Я рада бачити вас в цьому залі.  Сподіваюсь  на те , що сьогоднішня  зустріч  принесе вам  максимум позитивних емоцій, тому , що все те, що ви отримаєте від сьогоднішньої зустрічі  буде перетворено на  знання які ви надалі зможете використовувати в своїй  педагогічній практиці.

Мета ,. яку я поставила перед собою -  показати  мобільність  методики з якою я познайомлю вас під час  майстер-класу та її використання під час  викладання різних предметів.

Девізом майстер класу  будуть слова :

Я   -   вчитель.

Я   -   особистість творча.

Я       думаю, замислююся.

Я       аналізую, висловлюю  свої  судження.

Я      хочу  більше  знати.

На початку нашої зустрічі хочу вам запропонувати  відгадати загадки.  Я впевнена , що значення цих слів  ви  з легкістю відгадаєте.

Загадки

1.Людина, яка наставляє, передає свої знання, вміння іншій людині. Це і артист, роль якого триває довгі роки, і лікар, що лікує не тільки тіло, а й душу, і будівельник, бо будує людські долі( а долі ж ці не з бетону, а з кришталю). УЧИТЕЛЬ

 

2.Людина, яка керує підготовкою твору до виконнання. При цьому використовує, як правило, спеціальну паличку. ДИРИГЕНТ

 

3.Над нею сидять , думають. А голові стільки питань, що вона аж «кипить». ЗАДАЧА

 

Тепер я прошу вас, використовуючи цей перелік понять (учитель , диригент, задача, учень) побудувати  як ці поняття між собою взаємозв’язані, як вони співвідносяться?

Тема сьогоднішнього майстер – класу:

«Ситуативна задача як засіб формування універсальних навчальних можливостей учнів»

 Для того, щоб  сформулювати  мету  нашого  майстер - класу , використаємо інтерактивну технологію «НЕЗАКІНЧЕНЕ  РЕЧЕННЯ» 

Цей  майстер - клас  навчить  мене…

Продовживши  речення, висловіть  свої очікування .

Наші  завдання  в основному  збігаються

 

Мета  мого майсер -класу

Ознайомити   з

  • Ситуативними  задачами;
  • Принципами побудови  ситуативних задач;
  • Методикою розробки ситуативних задач;
  • Методикою  їх  застосування;

Отже, почнемо з того  чому  на сьогоднішній день використання ситуативних задач в  навчанні  актуально. На мою думку . такі задачі  найближчим часом повинні стати невід’ємною частиною навчання .Чому? Тому , що використання  узагальнених способів діяльності які закладені  у вирішенні ситуативних  задач, приводить до того ,що наші діти   в кінці-кінців навчаться  вчитися. 

І сьогодні , після того як ви самі спробуєте  скласти  такі задачі ,я подіваюсь,  ви це зрозумієте

. Що таке ситуативна задача?

  • Це завдання, що дозволяє учневі освоювати інтелектуальні операції послідовно в процесі роботи з інформацією.
  • Комплекс завдань, які базуються на заохоченні учнів до активного розв’язання  проблем,досить близьких до реальних, життєвих, також ці завдання дозволяють оволодіти умінням швидко орієнтуватись в різноманітті інформації, вчать самостійно і швидко відшуковувати  необхідні для вирішення проблеми знання, а також дозволяють учню  навчитись активно і творчо користуватись ними.

Далі  хочу зупинитись на принципах побудови ситуативної задачі

 Вибір саме цих принципів є цілком слушним та обґрунтованим. Зміст кожного з них дозволяє зрозуміти основні підходи, яких слід дотримуватися під час розробки ситуативної задачі :

- принцип самоактуалізації –в кожній дитині існує потреба в актуалізації своїх інтелектуальних, комунікативних, художніх і фізичних здібностей. Важливо підтримати намагання дитини до прояву , розвитку своїх природних та соціально набутих можливостей;

- принцип індивідуальності – враховуючи індивідуальні і особистісні особливості дитини , всіляко сприяти їх подальшому розвитку;

- принцип суб’єктності –. необхідно допомагати дитині стати справжнім суб’єктом життєдіяльності, сприяти формуванню і збагаченню її досвіду;

- принцип вибору – педагогічно доцільно, щоб вихованець жив, учився і виховувався в умoвах постійного вибору, під час вибору мети , змісту і засобів навчання, поведінки, мотивів;

- принцип творчості та успіху – досягнення успіху в тому чи іншому виді діяльності сприяє формуванню позитивного “Я, стимулює процеси самовдосконалення і самобудівництва власного “Я” ;

- принци довіри та підтримки – віра у творчі потенціали вихованця, довіра до нього, підтримка його намагань до самореалізації та самоствердження. замість надмірних вимогливості та контролю.

. В чому заключається актуальність використання  ситуативних задач?

  • Мобільні; (завдання можуть бут застосовні в навчальних предметах будь-якого типу).
  • Універсальні; (можуть використовуватися для школярів різного  віку.)
  • Зміст; (це можуть бути прості  і складні тексти, це можуть бути тексти різних видів і жанрів: уривки з художніх творів, біографії, тексти розважального характеру, особисті листи, документи, статті з газет і журналів, ділові інструкції, рекламні оголошення, товарні ярлики, географічні карти та ін. В них можуть використовуватися різні форми представлення інформації: діаграми , малюнки, карти, таблиці, графіки та ін.);
  • Сприяють  досягненню міжпредметних зв'язків;
  • Можуть бути застосуванні в різних видах діяльності.

 Крім того ситуативна задача коли її складає сам учень

  • Дозволяє формувати в учнів навички пошукової роботи.
  • Підвищує  мотивацію учнів до отримання нових знань.
  • Формує  навички планування діяльності.
  • Розвиває  комунікативні уміння та навички.
  • Розвиває критичне мислення.
  • Розвиває  вміння презентувати свої результати.
  • Підвищує самооцінку учнів.

 Розв’язування  ситуативних завдань сприяє формуванню та розвитку не тільки навчальних навичок, а й дослідницьких та творчих здібностей учнів, які  стоїть на чолі вимог і стандартів нового покоління і запитів суспільства сьогодні.

Адже сьогодні суспільству  потрібні люди які  не лише знають, а й вміють самостійно мислити.

 

Методика розробки ситуативних завдань

Перший підхід - побудова завдання на основі відповідних питань(тексту) підручника.

Другий підхід заснований на виділенні практично-орієнтованих завдань, які необхідно навчитися вирішувати кожному учневі.

Третій підхід заснований на проблемах реального життя, пізнавальна база вирішення яких закладається у відповідних навчальних дисциплінах.

Четвертий підхід обумовлений необхідністю відпрацювання предметних знань і вмінь, але не на абстрактному навчальному матеріалі, а на матеріалі, важливому для учня.

 

Зверніть увагу на те якою повинна бути модель ситуативної задачі

  1. Назва.
  2. Особистісно-значуще пізнавальне питання, (яке допоможе учневі переконатися в необхідності даного знання).
  3. Інформація.
  4. Завдання на роботу з даною інформацією (наявність питань і завдань до текстів, які носять проблемний характер, припускають узагальнення інформації, співставлення змісту тексту зі своїм життєвим досвідом і орієнтовані на отримання результату, наприклад, розробку проекту.)

Важливою умовою є різноманітний характер завдань, що дозволяє учням не стільки відтворювати знання, скільки оцінити представлену інформацію, сформулювати гіпотези, зробити висновки, висловити свою точку зору, запропонувати різні варіанти рішень, використовувати наявні знання для вирішення завдання.

Розв’язуючи буть які завдання, на різних предметах, учні виконують такі мислительні  операції під час роботи з  інформацією (операції мислення)

  • Ознайомлення.
  • Розуміння.
  • Застосування.
  • Аналіз.
  • Синтез.
  • Оцінка.

Зараз ми звернемося  до конструктору, який нам допоможе побудувати ситуативні задачі.

 

 

      Для розробки завдань може бути використаний конструктор завдань, розроблений Л.С. Іллюшиним. Даний конструктор являє собою набір ключових фраз, своєрідних кліше завдань, які пропонуються учням на різних етапах освоєння певної інформації (робота з конструктором)

Всі пам’ятаєте казку «РІПКА»

Увага на екран

Зараз ми спробуємо  скласти задачу

Ваша задача буде складатись з 6 запитань

Оберіть номер ячейки з конструктора спочатку «Ознайомлення», «Розуміння» т.д.

 

Складаючи  ситуативні завдання  зверніть увагу на їх зміст, він зазвичай   має 4 блоки

  • Мотиваційно-проблемний блок, призначення якого полягає в тому, щоб зорієнтувати учня на розуміння і усвідомлення актуальності завдання;
  • Блок ресурсного забезпечення процесу пошуку, призначений для глибокого проникнення в суть проблеми;
  • Дидактичний блок (завдання і питання, які потребують виконання і відповіді);
  • Оціночний  блок, який має своєю метою повідомлення учневі інформації про те, наскільки знайдене ним рішення відповідало цілям і питання, поставленим у першому блоці.

Вправа «Поділись ідеєю»

Прослухайте  текст і складіть  ситуативну задачу яку б ви могли використати на своєму уроці, адже  тут присутні вчителі які викладають різні предмети .

«Як квітень до березня в гості їздив»

Колись давно покликав березень квітня до себе в гості. Квітень поїхав возом, а березень заходився та такого наробив, що мусив квітень додому повернутися: сніг, мороз, завірюха! – не можна возом їхати. На другий раз знов поїхав квітень до березня в гості, та на цей раз уже не возом, а саньми. Березень пустив тепло, сніг розтав, річки розлилися, - знов мусив вернутися квітень. Зійшовся квітень з травнем і скаржиться: - Скільки вже разів зриваюсь їхати до березня в гості, та ніяк не доїду – ні возом, ні саньми. Поїду возом – зробиться зима така, що й осі пообмерзають, і колеса не крутяться, поїду саньми – теплінь така стане, що ні возом, ні саньми. А травень і каже: - Я тебе навчу, як доїхати. Зроби так: візьми воза, сани й човен, то тоді, певне, доїдеш. Послухав квітень і, діждавшись слушного часу, зробив так, як порадив травень. Їде саньми, а санях воза й човен везе. Березень дав тепло, і сніг розтав. Тоді квітень кладе сани й човен на воза і таки далі їде. Став знову мороз і сніг – квітень знов поскладав човен і воза на сани. Далі розтав сніг, розпустило скрізь річки, і не можна їхати ні саньми, ні возом. Тоді квітень склав на човен сани й воза і поїхав ще швидше по воді. Приїхав до березня в гості, що той і не сподівався. Здивувався березень та й питає: - А хто тебе навчив, як до мене дістатися? - Та, спасибі йому, травень порадив, як їхати. Березень і каже тоді: - Зажди ж ти, маю, я ще тобі крильця обшмагаю! То від цього й тепер часто в травні березневі морози бувають, бо березень і досі сердиться на травня.

Вправа «ЗА і ПРОТИ»

Висновки.

Застосування ситуативних завдань в освітньому процесі допомагає  ПЕДАГОГАМ вирішити такі проблеми:

- Мотивація навчальної діяльності;

- Актуалізація предметних знань і умінь;

- Інтеграція знань з різних предметів;

- Інтеграція шкільних та позашкільних знань;

- Формування універсальних навчальних дій;

- Вироблення партнерських відносин між учнями і педагогами.

Застосування ситуативних завдань в освітньому процесі допомагає  УЧНЮ

  • Сприймати себе по іншому;
  • Більш повноцінно сприймати себе і свої   почуття;
  • Стати впевненим і самостійним;
  • Ставити перед собою реальні завдання;
  • Сприймати і розуміти інших.

 

Використані ресурси:

  1. Бех І.Д. Особистісно зорієнтоване виховання. – К., 1998.
  2. Бех І.Д. Особистісно оріентований підхід: науково-практичні засади // Виховання особистості: Навчально-методичний посібник: У 2 кн. – Кн. 2. – К.: Либідь, 2003. –344с
  3. Освітні технології : Навч. метод. посібник / О.М. Пєхота , А.З. Кіктенко, О.М. Любарська.-К.: А.С.К., 2001
  4. Илюшин Л.С. Приемы развития познавательной самостоятельности учащихся. URL: http://likhachev.lfond.spb.ru/Lesson/ilushina.doc
Категорія: Мої файли | Додав: cvitlana
Переглядів: 2171 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Новини освіти
Вхід на сайт
Пошук
Друзі сайту
  • Create a free website
  • uCoz Community
  • uCoz Textbook
  • Video Tutorials
  • Official Templates Store
  • Best Websites Examples
  • Copyright MyCorp © 2024Конструктор сайтів - uCoz