Неділя, 12.05.2024, 03:27
БІОЛОГІЯ ТА ХІМІЯ ДЛЯ ВЧИТЕЛІВ І УЧНІВ
Вітаю Вас Гість | RSS
Меню сайту
Категорії розділу
Мої статті [7]
Новини ЧОІППО
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Головна » Статті » Мої статті

Розвиток творчої діяльності учнів на уроках хімії

 

« Мої учні будуть дізнаватися про нове не від мене;

  вони будуть відкривати це нове самостійно. Моя

                                     основна задача – допомогти їм розкритися.»

                                                                                                       М.Песталоцці.

 

Одним із завдань навчання хімії є формування засобами  навчального предмета ключових компетентностей учнів, необхідних  для творчої самореалізації особистості.

Тому сучасна педагогічна система хімічної освіти, орієнтована на  формуванні творчої особистості,  вимагає вдосконалення методики викладання хімії, її модернізацію з метою  сприяння розкриттю природних інтелектуальних і творчих здібностей учнів.

Сучасна система освіти  ставить перед учителем завдання не просто надати учням необхідну кількість знань, але й сформувати потребу до самостійного пізнання світу. Формування останньої неможливе  без виникнення інтересу до навчання.

Мотивація до пізнавальної діяльності в учня  може  бути  стимульована як  внутрішніми  потребами , так  і  зовнішніми  факторами. Позитивно впливають на розвиток  творчої  активності дітей  цікаві , нестандартні   , різноманітні форми роботи  на  різних  етапах уроку  і в позаурочний час.

« Єдиний  шлях , який веде  до знань - це  діяльність.» - говорив  Б. Шоу.

Але якщо ця діяльність  спрямовано на  виконання  завдань  творчого характеру, то  учитель отримає  кращий результат.

Використання під час навчального процесу  завдань  творчого характеру стимулює учнів  до   самореалізації, активізації  пізнавальної  діяльності, сприяють розвитку творчості,  ініціативності, самостійності у навчально-виховному процесі, розвитку уміння самостійно  здобувати інформацію з різних джерел.

Власний досвід показав, що результат  навчання перш за все залежить від мотивації навчальної діяльності, мети навчання ,поставленої перед учнями. І залежно від того, як перед учнем поставлена мета і завдання, відповідно отримуємо різний результат.

Під час проведення власних уроків, для  мотивації навчальної діяльності використовую проблемні питання, навчальні завдання з елементами новизни, непередбачуваності, цікаві факти, евристичні завдання, які направлені на формування  у школярів  мотивації освітньої діяльності повинні бути  зрозумілими учням,  мати опору на минулий досвід,  знаходити емоційний відгук, викликати  інтерес.

Позбавивши дитину  інтересу, стимулу , не варто чекати від неї вирішення завдань.

Адже інтерес позитивно впливає на всі психічні процеси , стимулює активну творчу  діяльність.

 

Психологічна  формула  творчості

Інтерес - СтимулМотив діїАктивна творча діяльність.

 

Виходячи з цього, свій урок намагаюсь  проводити  цікавим для учнів, використовуючи під час уроку 5-6 різноманітних видів  навчальної діяльності, чим забезпечую стійкий інтерес  до навчання.

Урізноманітнюю  види діяльності, запобігаючи цим   швидкій втомлюваності учнів, ознайомлюю з навчальною інформацією з різних сторін, вчу творчо працювати під час уроку .

На своїх уроках ,серед таких методів я практикую  частково-пошукові або евристичні методи. Вони розвивають навички пошуку , спонукають до самостійного розв’язання частини проблеми. Крім того використовую проблемний та дослідницький методи.

Наприклад , під час вивчення теми «Повітря, його склад»  на початку вивчення теми ставлю учням запитання « Яка молекула повітря?».  Шукаючи відповідь на це питання, учні вивчають і встановлюють склад повітря,  властивості. Опираючись на знання  з природознавства , фізики,  учні з’ясовують  і в кінці теми дають відповідь , «що молекули повітря не існує».

Для розвитку  творчої  діяльності  використовую різні форми організації роботи на уроці:

Індивідуальні:

-«Інтелектуальна розминка»;

-«Вірю- не вірю»;

- Самостійну роботи;

- Метод  «мікрофон»;

Групові:

-«Чомучка»(групи учнів  обмінюються підготовленими вдома запитаннями, які починаються словами «чому».

- «Учитель - учень».(працюючи в парах , учні вивчають різний навчальний матеріал, а потім один стає вчителем  та пояснює іншому прочитане, після чого вони міняються  ролями.)

- Взаємоопитування.

Кожна з цих форм в тій  чи іншій мірі розвиває творчу діяльність. Уміле використання та поєднання цих форм забезпечує  стійкий  інтерес до вивчення  предмета,  забезпечує розвиток творчої особистості учнів.

У навчальному процесі  слід використовувати цілий арсенал найрізноманітніших методів, які максимально включають дитину у процес навчання, залучають її до творчої  діяльності, саморозкриття як особистості.

На початковому етапі вивчення хімії у 7 класі , для того щоб сформувати стійкий інтерес до  предмету хімії ,проводжу  нестандартні форми уроків. Наприклад при  вивченні теми «Початкові хімічні поняття» урок «Речовини» проводжу урок «Подорож у світ малого».Під час цього уроку  учні, вивчаючи будову речовин , подорожують по стаціях «Атомна», «Молекула», «Металічна», «Неметалічна». Під час подорожі  учні знайомляться з такими поняттями як «атом», «молекула», «прості і складні молекули», «прості і складні речовини», «речовини метали  і неметали».

Також у своїй роботі я використовую такі прийоми.

  • Методи практичного контролю , що виявляють уміння і навички ставити    досліди, проводити  практичні  роботи і лабораторні досліди.   
  • Гра «ланцюжок»,  продовження іншими відповіді учня,
  •  «Хімічний крос» учитель зачитує незавершені вислови та пропонує учням доповнити їх необхідними відомостями, наприклад «Електроліти – це  речовини…»
  •    «Вірю – не вірю» учням пропонується відповісти  на запитання , що починаються словами «Чи вірите ви в те , що…», наприклад: «Чи вірите ви в те , що повітря складається на 78% з  азоту?».
  • «Опитувальна естафета» .Такий метод опитування я проводжу між рядами. Учням перших парт роздаю дидактичні картки із запитаннями, вони відповідають і передають далі.
  • «Хімічна мозаїка».Група учнів отримує картки, на яких пропоную набір слів , з яких потрібно скласти задані поняття, наприклад «певним, вид,  характеризується, атомів,  елемент,  ядра, хімічний, зарядом, що».

На етапі вивчення нового матеріалу використовую такі прийоми роботи як:

  • «Творча лабораторія» . Кожна група отримує  проблемне завдання і шукає відповідь на нього. Так під час вивчення теми «Розчини» учні можуть доводити чому сіль і вода  - розчин ,а пісок  і вода -  ні?
  • «Шпаргалка» . на цьому етапі групи учнів, опрацьовуючи новий матеріал створюють власну  шпаргалку, фактично опорну схему, за якою будують власну  відповідь.
  • «Конкурс  запитань».вивчаючи матеріал, учні готують по кілька запитань . потім обмінюються запитаннями на наступному етапі уроку закріплення і повторення.

   На завершальному етапі уроку  перед учнями стоїть завдання «Навчаємося перевіряти та оцінювати  свої знання».

Проводиться вище згаданий прийом «Конкурс запитань», розв’язування хімічних кросвордів , ребусів, невеличкі «експрес – тести» тощо.

  Одним із засобів виховання інтересу учнів до різноманітних видів навчальної діяльності та досягнення їх пізнавальної активності на уроках є ігри. З допомогою гри можливе досягнення міцного засвоєння учнями знань з предмета та набуття  умінь їх використання. Головним моментом , на який слід звернути увагу під час створення та використання  навчальних ігор , є залучення уваги учнів  до змісту гри , а отже , і до навчального матеріалу. Гра привчає учнів  творчо мислити, виокремлювати головне, узагальнювати, розвиває їх пам'ять, творчі здібності.

 Досить цікавою формою роботи ,на мій погляд,  при засвоєнні знань , є використання таких ігрових моментів: «Чорна скринька» , «Хто сховавсь за склом?», «Впізнай, мене!», ці ігрові моменти використовую при вивченні  речовин, опановуючи тему «Прості речовини. Повітря», «Метали», «Органічні сполуки», вони спонукають до творчого мислення учнів.

Як роботу в позаурочний час пропоную учням  складати хімічні кросворди , ребуси по вивченій темі; підготувати цікаві факти з хімії, написання рефератів, складання хімічних казок- це добре виходить в учнів 7 класу.

Створення учнями мультимедійних презентацій : 8 клас тема « Солі», 11 клас «Вуглеводи» , тощо.

Узагальнюючі уроки проводжу у формі гри : « Щасливий випадок»,   «Хімічний брейн-ринг». Також практикую тренувальні ігри: «Естафета», «Хімічна мозаїка», «Хрестики - нулики», «Хто швидше».

Творчий підхід до побудови уроку , вибір найраціональнішої організації,  і структури уроку – одна з найважливіших умов підвищення ефективності уроку, неодмінна передумова активної творчої  діяльності учнів. Побудова уроку повинна спрямовуватись на  ефективне виконання навчальних завдань. А оскільки завдання різні на різних уроках, то й  в їх побудові не повинно бути шаблонів.

 

 

Використана  література:

  1. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів «Хімія 7-11 класи».Київ «Перун» Ірпінь, 2005р.
  2. Л.Є. Богданова «Інтерактивні технології навчання на уроках хімії».Харків(видавнича група «Основа»), 2004р.
  3. Все для вчителя (інформаційно-практичний бюлетень), серпень 15-16, 2006р. 
Категорія: Мої статті | Додав: cvitlana (10.12.2014)
Переглядів: 1866 | Теги: формуванні творчої особистості, Сучасна система освіти, Психологічна формула творчості, різноманітні форми роботи, нестандартні | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Новини освіти
Вхід на сайт
Пошук
Друзі сайту
  • Create a free website
  • uCoz Community
  • uCoz Textbook
  • Video Tutorials
  • Official Templates Store
  • Best Websites Examples
  • Copyright MyCorp © 2024Конструктор сайтів - uCoz